Huis van Over

Speluitleg

Huis van Over is een tekstavontuur. In dit avontuur speelt Anna de hoofdrol. Zij beschrijft de situatie waarin zij verkeert en vervolgens kunt u haar vertellen wat te doen door een opdracht in te tikken. Als Anna kan (en wil) wat u haar heeft opgedragen zal ze dit uitvoeren en u vervolgens vertellen wat er dan gebeurt. Op deze manier ontvouwt zich een verhaal waarin u bepaalt wat er gebeurt. De snelheid waarmee u opdrachten geeft is niet van invloed op het spel.

Veel mensen houden niet van tekstavonturen. Tekstavonturen zijn vooral geschikt voor mensen die:
  • geduldig zijn
  • van nadenken en puzzelen houden
  • niet snel opgeven
  • een goed voorstellingsvermogen hebben
  • tijd hebben


  • De opdrachten

    Een tekstavontuur moet kunnen begrijpen wat er bedoeld wordt wanneer u een opdracht intikt. In het Nederlands bestaan er ongeveer een kwart miljoen woorden die in een zin gebruikt kunnen worden. Het programma kent echter alleen maar woorden die relevant zijn voor het spel. Wanneer u een woord gebruikt dat het programma niet kent, dan zal hiervan melding gemaakt worden.

    Ook kunnen in het Nederlands zinnen op veel verschillende manieren geformuleerd worden. Voorbeelden van zinnen die u kunt gebruiken zijn:
  • ga naar noord (n)
  • ga naar oost (o)
  • ga naar zuid (z)
  • ga naar west (w)
  • ga naar boven (h)
  • ga naar beneden (l)
  • ga naar het noord-oosten (no)
  • waar ben je
  • kijk (k)
  • pak het boek
  • leg het boek neer
  • leg het boek op de tafel
  • zeg "hallo"
  • kijk onder het bed
  • sta op
  • wat heb je


  • Tussen haakjes staat aangegeven hoe u de opdracht kunt afkorten.

    Overige commando's:
  • quit - beëindigt het spel direct


  • Klik hier om het spel te beginnen.