Speluitleg
Huis van Over is een tekstavontuur. In dit avontuur speelt Anna de
hoofdrol. Zij beschrijft de situatie waarin zij verkeert en
vervolgens kunt u haar vertellen wat te doen door een opdracht in te
tikken. Als Anna kan (en wil) wat u haar heeft opgedragen zal ze dit
uitvoeren en u vervolgens vertellen wat er dan gebeurt. Op deze
manier ontvouwt zich een verhaal waarin u bepaalt wat er gebeurt. De
snelheid waarmee u opdrachten geeft is niet van invloed op het spel.
Veel mensen houden niet van tekstavonturen. Tekstavonturen zijn
vooral geschikt voor mensen die:
geduldig zijn
van nadenken en puzzelen houden
niet snel opgeven
een goed voorstellingsvermogen hebben
tijd hebben
De opdrachten
Een tekstavontuur moet kunnen begrijpen wat er bedoeld wordt wanneer
u een opdracht intikt. In het Nederlands bestaan er ongeveer een
kwart miljoen woorden die in een zin gebruikt kunnen worden. Het
programma kent echter alleen maar woorden die relevant zijn voor het
spel. Wanneer u een woord gebruikt dat het programma niet kent, dan
zal hiervan melding gemaakt worden.
Ook kunnen in het Nederlands zinnen op veel verschillende manieren
geformuleerd worden. Voorbeelden van zinnen die u kunt gebruiken
zijn:
ga naar noord (n)
ga naar oost (o)
ga naar zuid (z)
ga naar west (w)
ga naar boven (h)
ga naar beneden (l)
ga naar het noord-oosten (no)
waar ben je
kijk (k)
pak het boek
leg het boek neer
leg het boek op de tafel
zeg "hallo"
kijk onder het bed
sta op
wat heb je
Tussen haakjes staat aangegeven hoe u de opdracht kunt afkorten.
Overige commando's:
quit - beëindigt het spel direct
Klik hier
om het spel te beginnen. |
|